Vorbim la trecut de persoana marelui savant Hermann Oberth, pe 25 iunie, când se împlinesc 119 ani de la naşterea lui, însă realizările, invenţiile lui dăinuiesc şi vor dăinui în timp.
Autor: cpt. cdor. Dorel NEMEŞ, şef secţie muzeul „Hermann Oberth“
Mulţi suntem tentaţi să ne gândim numai la rachete, când vorbim despre Hermann Oberth, deoarece ştim că de mic a fost preocupat de posibilitatea de a ajunge la Lună şi că cea mai mare descoperire ştiinţifică a sa a fost principiul fundamental al tehnicii călătoriei în spaţiu.
Automobilul lunar
Puţini ştiu că el a abordat şi alte probleme în cercetările şi lucrările sale, iar câteva dintre acestea sunt automobilul lunar, elicopterul pneumatic, catapulta lunară, multiplicatorul de viteză, sau oglinda cosmică. În cartea „Automobilul lunar“, Oberth descrie un aparat de locomoţie de locomoţie lunar. Acest vehicul poate atinge o viteză până la 75 de km/h, are capacitatea de a sări până la înălţimi de 250 de metri şi distanţe de până la 1.000 de metri, sărind peste bucăţi de rocă şi cratere lunare. El este prevăzut cu o instalaţie de aer comprimat şi echipat cu un calculator analogic, care determină punctele în care vehiculul poate coborî.
Aparate de zbor revoluţionare
Un alt proiect, pentru care a realizat planurile de construcţie, a fost elicopterul pneumatic. Aparatele de zbor pneumatice au montate tuburi pneumostatice în loc de aripi. Principiul de zbor pentru aparatele pneumatice gândite de Hermann Oberth era ca aerul ce intră în tubul pneumostatic să fie încălzit prin compresie, după care să fie injectat combustibil. La mijloc are loc arderea. Viteza de evacuare a gazelor fierbinţi este mult mai mare decât cea de intrare şi, astfel, aparatul de zbor este antrenat în mişcare. Viteza de câteva ori mai mare decât cea a sunetului este limitată doar de comportarea la căldură a materialului, de calităţile lui termorezistente. Avantajele avionului cu tub pneumostatic se caracterizează prin faptul că protejează mediul ambiant, nu poluează şi fac zgomot puţin, pentru că undele frontale sunt atenuate, consumă doar a douăzecea parte a combustibilului necesar pentru celelalte tipuri de avioane, poate atinge viteze de până la 5.400 km/h.
Construcţie îndrăzneaţă
Catapulta lunară este o instalaţie folosită pentru realizarea „oglinzii cosmice“. Cu ajutorul ei materialul prelucrat pe lună este „azvârlit“ în spaţiul cosmic, cu viteze iniţiale foarte mari. Datorită acestei necesităţi, a vitezei foarte mari, Oberth a proiectat „multiplicatorul de viteză“, o instalaţie mecanică simplă, dar foarte ingenioasă, care permite turaţii extrem de mari. Uriaşele forţe centrifuge, ce ar solicita materialul mult peste rezistenţa de rupere a acestuia, sunt transmise elementelor de rezistenţă treptat.