marți, 11 iunie 2013

Publicat la 6/11/2013 02:51:00 p.m. de Anonim

EXCLUSIV! Ziarele medieşene, de la tipar la social media

Profesorul Helmuth Knall, în colaborare cu jurnalistul Mircea Hodârnău, a realizat un material despre presa scrisă medieşeană de la tipar la online. Studiul conţine informaţii referitoare la ziarele apărute în oraşul de pe Târnava Mare începând cu anul 1873 şi până la apariţia publicaţiilor pe suport electronic.


Cea mai longevivă publicaţie de pe teritoriul actual al României, „Telegraful român“, îşi are originile la Sibiu. Înfiinţată în 1853, la Sibiu, sub îndrumarea mitropolitului Andrei Şaguna, este în prezent o publicaţie bisericească, dar în trecut a avut un caracter generalist şi a jucat un rol important în promovarea culturii române în Transilvania. „Telegraful român“ este ziarul cu cea mai lungă existenţă din istoria presei româneşti şi cu cea mai lungă apariţie din această parte a Europei. Primul număr a apărut la 3 ianuarie 1853.

„Foi agricole pentru Transilvania“ (1873 - 1881)

Istoria acestei publicaţii a început ca supliment la „Săptămânalul german transilvănean“, iar în anul 1874 a apărut primul număr al „Foilor Agricole“ sub titulatura de ziar independent. Apariţia ziarului era lunară. Preţul unui abonament anual era de 1 florin, iar la cumpărarea a cel puţin 25 de exemplare, preţul era de 60 de coroane. Până în anul 1881, au apărut nouă numere, având acoperire regională,  fiind destinat agricultorilor din Cincu, Mediaş, Sibiu, Sighişoara, Miercurea Sibiului, Braşov şi elevilor şcolii agricole din Mediaş. Iniţiatorul publicaţiei a fost dr. August Salfeld, directorul şcolii agricole din Mediaş, care a deţinut şi funcţia de redactor şef până în anul 1877. 


„Foaia săptămânală medieşeană“ / „Ziarul medieşean“ (1893 - 1944)

Data de apariţie a ziarului medieşean de limbă germană „Mediascher Wochenblatt“, adică „Foaia săptămânală medieşeană“, este 6 mai 1893. Ziarul a apărut la tipografia şi editura „G. A. Reissenberger“, ce aparţinea unui tipograf provenit dintr-o familie de emigranţi evanghelici din Austria. Ziarul şi-a schimbat titulatura în anul 1919 şi a devenit „Mediascher Zeitung“, adică „Ziarul medieşean“, şi a trecut de la regim săptămânal la două apariţii pe săptămână până în anul 1944. După unele surse, perioada de apogeu a ziarului a fost între anii 1927 – 1932, când redactor şef era dr. Hermann Jekeli. În momentul în care presa germană din România a trecut sub aparatul de propagandă nazist, ziarul medieşean şi-a întrerupt activitatea.


„Gazeta de Mediaş“ / „Medgyesi Ujsag“ ( 1905 - 1918)

Cititorii de limbă maghiară din Mediaş au avut, începând cu anul 1905, un săptămânal la dispoziţie. „Medgyesi Ujsag“ era un ziar cu format 41,5 x 29 cm, cu o poziţie neutră faţă de viaţa politică a vremii, iar preţul unui exemplar a fost între 10 şi 16 fileri pe parcursul apariţiei. Ziua de apariţie a ziarul era duminica şi articolele abordau cu preponderenţă subiecte din Mediaş, dar şi din judeţele limitrofe. Ziarul conţinea şi reclame ale comercianţilor din zonă, dar şi o listă a meseriaşilor locali. În anul 1918, ziarul şi-a schimbat titulatura în „Medgyes és vidéke“ („Mediaşul şi ţinutul înconjurător“).

„Drumul nostru“ (1933)

Este primul ziar în limba română din Mediaş. Din păcate, ziarul „Drumul nostru“ are o viaţă foarte scurtă. Primul număr a apărut în data de 1 martie 1933, dar, din motive necunoscute, dispare după doar două luni şi jumătate de existenţă. Formatul ziarului era unul obişnuit, cu patru pagini, preţul unui exemplar era de 3 lei. Conţinea articole din toate domeniile de activitate.


„Gazeta Mediaşului“ (1937 - 1941)

Unul dintre cele mai importante ziare medieşene din perioada interbelică este „Gazeta Mediaşului“, care a fost citit bilunar de către medieşeni în perioada 1937 - 1941. Primul număr al publicaţiei a apărut în decembrie 1937 şi ziarul a fost distribuit sub acest nume până în decembrie 1939. Din prima zi a anului 1940, ziarul îşi schimbă numele în „Vocea Târnavelor“ şi tipăreşte doar 17 numere sub această titulatură. O altă schimbare de nume apare în 1 ianuarie 1941, când ziarul se numeşte „Mureşul“. Redacţia „Gazetei Mediaşului“, care se declară „organ de cultură şi informaţie“, s-a aflat în centrul oraşului, mai precis în actuala Piaţă Regele Ferdinand I. Proprietarul şi directorul său a fost George Togan. Abonamentele la ziar costau 1.000 de lei pe an pentru instituţii şi întreprinderi şi 100 de lei pentru persoane fizice, în timp ce abonamentele „de sprijin“ erau taxate cu 500 de lei anual.

„Vocea Mediaşului“ (1990)

Primul ziar local tipărit după evenimentele din decembrie 1989 la Mediaş a fost „Vocea Mediaşului“. Lansarea primului număr al săptămânalului condus de Mihai Borşoş (redactor şef) şi Titus Andronic (secretar responsabil de redacţie) a fost în 21 februarie 1990, iar ziarul a avut un tiraj de 4.800 de exemplare şi un număr de 1.000 de abonaţi. Ziua de apariţie era joia. Un exemplar costa 2 lei. Redacţia ziarului era la Primăria Mediaş, iar tipărirea se făcea la Tipografia Mediaş.

„Obiectiv“ (1990 - 1993)

În luna martie a anului 1990, doi foşti membri fondatori ai ziarului „Vocea Mediaşului“, Ioan Seician şi Petre Mihai, puneau bazele unei noi publicaţii – „Obiectiv“. Primul număr al acestui periodic a apărut în 11 aprilie 1990. Până în 23 decembrie 1993, când ziarul îşi încheie activitatea, au loc mai multe schimbări de titulatură şi în componenţa echipei editoriale. Ziarul a mai apărut sub numele de: „Mediaş Obiectiv `90“ sau „Media Obiectiv“, cu tiraje între 2.000 şi 4.000 de exemplare. Preţul unui exemplar a oscilat între 5 şi 50 de lei.

„Ecou“ (1994)

După dispariţia publicaţiei „Obiectiv“, o parte a redacţiei a format un nou săptămânal de atitudine, informaţie şi publicitate, sub numele de „Ecou“. Data de apariţie a fost 27 ianuarie 1994, dar ziarul a fost vândut la chioşcurile de ziare medieşene doar până în 20 septembrie 1994. Echipa redacţională a fost condusă de Jimmy Ionescu (redactor şef) şi Liviu Bănescu (secretar de redacţie), iar redacţia funcţiona în Piaţa Regele Ferdinand I la numărul 13. „Ecou“ a fost primul ziar medieşean acreditat la Preşedinţia, Guvernul şi Parlamentul României, prin Lucian şi Adrian Coliţă, respective Tania Şerban. Tirajul ziarului, cu o medie de 3.500 de exemplare/ediţie, era distribuit şi în judeţele Mureş şi Alba.

„Gazeta de Mediaş“ (1995)

Săptămânalul „Gazeta de Mediaş“ a constituit o apariţie meteorică în presa locală, sub „umbrela“ „Gazetei de Sibiu“ - un săptămânal care avea conducerea în reşedinţa de judeţ. Doar opt ediţii ale ziarului condus de Dan Radu Ghemeş (director) şi Marius I. Micu (redactor şef) au fost tipărite în perioada ianuarie – martie 1995, având un format de patru pagini şi un tiraj neprecizat.

„Informaţia Săptămânii“ (din 1995)

Pe data de 5 octombrie 2012, publicaţia „Informaţia Săptămânii“ a aniversat 17 ani de la apariţie. Primul număr al ziarului a apărut în anul 1995, sub numele de „Informaţia Târnavelor“. Tirajul săptămânalului este cuprins între 3.000 şi 3.500 de exemplare, iar Laurenţiu Oprea, cel care conduce destinele ziarului, nu acordă o importanţă prea mare prezenţei online.

„7 zile medieşene“ (1996 - 1997)

Marius I. Micu este cel care a pus bazele săptămânalului „7 zile medieşene“ cu un format de opt pagini. Alături de Micu, în cele 17 numere apărute în perioada noiembrie 1996 – aprilie 1997 au fost Corina Vandor (secretar de redacţie) şi George Togan, Titus Andronic sau Dan Mircea Comănici. 


„Zmeteas“ (2000 - 2001)
         
Fondatorii ziarul „Zmeteas“ au fost Marcel Câmpean, cel care era numit de către prieteni „Zmeteas“, şi Ioan Matei. Publicaţia săptămânală a existat în perioada 7 septembrie 2000 - 17 mai 2001. Formatul ziarului a fost de 8, până la 22 de pagini, în funcţie de subiectele abordate. Colectivul de redacţie a fost format din: Alex Nicolae (director), Marcel şi Izabela Câmpean, Sanda Marin, Radu Toma şi Codruţa Varadi. Sediul redacţiei a fost în Piaţa Regele Ferdinand numărul 16. Publicaţia săptămânală apărea joia, cu informaţii şi anchete din Mediaş. Din cauza presiunilor venite din partea unor reprezentanţi ai autorităţilor locale, proprietarii ziarului au fost nevoiţi să suspende activitatea şi să treacă sub administrarea reţelei „Justiţiarul“.

„Realitatea“ (2000 - 2003)

Ziarul de opinie, informare şi publicitate „Realitatea“ a apărut la Mediaş pe 1 iunie 2000, în plină campanie electorală, din dorinţa de a construi un plan social, politic şi cultural în oraşul Mediaş, o legătură între generaţii. Căsuţa redacţională se prezenta astfel: editorialul şi revista presei au fost semnate de prof. Ioan Tătaru, redactor şef până în septembrie 2001. Din septembrie 2001, editorialul a fost semnat de prof. Ilie Olaru şi George Togan, până în august 2002, iar din august 2002, redactor şef a fost doctorand Cristina Gheorghe, din Cluj Napoca.
Paginile culturală şi socială au fost scrise de elevi ai liceelor din Mediaş şi studenţi ai Facultăţii de Jurnalistică de la Sibiu şi Cluj Napoca, care au petrecut perioada de practică în cadrul redacţiei în 2000 - 2002: Alexandru Pîntea, Diana Comşa, Rodica Gyarmati, Ioana Dimitriu, Ovidiu Bogdan, Dana Popa, Cristian Bădărânză, Adrian Braşoveanu, Corina Tătaru, Jata Ana Cristina, Ramona Herăscu, Maria Bogdan. Pagina sportivă a fost redactată în primele numere de Cosmin Prişcă, apoi de Barbu Tănase (2000-2002). În septembrie 2002, „Realitatea“ a devenit primul ziar local din Mediaş cu ediţie online, pe www.ziarulrealitatea.home.ro. Ulterior, din 1 iulie 2003, adresa paginii electronice a fost www.ziarrealitatea.home.ro.


„Obiectiv de Mediaş“ (2004 - 2005)

„Obiectiv de Mediaş“ a fost singurul cotidian din oraşul de pe Târnava Mare. A apărut doar în variantă tipărită, din luna ianuarie a anului 2004 şi a rezistat pe piaţă până în martie 2005. Din colectivul redacţional au făcut parte: Milu Oltean, Didi Aldea, Bobonea Daniel şi Liviu Moldovan, iar redactor şef a fost Sebastian David. În 2005, echipa a pus bazele săptămânalului Sibianul - ediţia de Mediaş.


„Justiţiarul“ (din 2000)

„Justiţiarul“ este o revistă săptămânală de investigaţii şi atitudine împotriva corupţiei şi a abuzurilor. Publicaţia se prezintă drept total independentă şi în totalitate cu capital românesc. A fost fondată în luna august a anului 2000, cu prima apariţie în septembrie 2000, avându-l ca proprietar pe Marius Albin Marinescu. Ediţia naţională apare bilunar din iunie 2003, cu un tiraj declarat cuprins între 5.000 şi 10.000 de exemplare. Ediţia de Sibiu a fost lansată în septembrie 2000, cu tiraj între 1.000 şi 3.000 de exemplare, cea de Bihor în iunie 2003, iar ediţiile de Braşov şi de Mediaş au apărut la chioşcurile de presă în data de 3 februarie 2004. În acest moment, ediţiile de Mediaş, Bihor şi Braşov au fost suspendate. Prezenţa online este asigurată de portalul www.justitiarul.ro, care a fost înscris în iulie 2006.


„Sibianul“, ediţia de Mediaş (2005 - 2008)
    
„Sibianul“ este un săptămânal din cadrul trustului Mediapro. A apărut la Mediaş în momentul în care cotidianul „Obiectiv“ a încetat să mai existe. Primul număr a fost lansat pe data de 9 mai 2005, iar după prima lună, săptămânalul avea deja 800 de abonaţi, marcând un record de reţea. Din echipa de la „Obiectiv“ au mai rămas Milu Oltean şi Liviu Moldovan. În 2007 a apărut şi varianta www.sibianulonline.ro, care a încetat colaborarea cu reporterii de la Mediaş în anul 2008. Din luna august a acelui an, www.sibianulonline.ro a trecut la trustul care se ocupă şi de apariţia cotidianului „Gândul“. 

„Ghimpele de Mediaş“ (2008 - 2009)

„Ghimpele“ de Mediaş şi Sibiu au fost ediţii print şi digitale ale publicaţiilor „Ghimpele“, editate de Antena 1 şi Trustul Intact. Proiectul a fost preluat de Ovidiu Scutelnicu, cel care a mai lucrat şi pentru „Obiectiv“ şi „Sibianul“. „Ghimpele de Mediaş“ a apărut în luna noiembrie 2008 şi a avut o viaţă destul de scurtă - doar până în 2009. Varianta online pe portalul www.ghimpele.ro a fost înscrisă pe trafic.ro în data de 1 aprilie 2008.

„Ziarul de Mediaş“ (2008 - 2009)

„Ziarul de Mediaş“ este un săptămânal color de informaţie locală cu un tiraj declarat de 15.000 de exemplare distribuite gratuit. A fost lansat în martie 2008, dar şi-a încheiat activitatea în aprilie 2009. Ediţia PDF apărea online pe site-ul www.ziaruldemedias.ro şi, în plus, se trimitea prin e-mail la peste 500 de adrese. Din colectivul redacţional au mai rămas în acest moment Rareş Man şi Şerban Ionel.

„Medieşeanul“ (2007 - 2008)

„Medieşeanul“, un ziar cu o apariţie de doar de doi ani în varianta print şi online, a fost editat de Fabrica de Ziare SRL din Sibiu. Echipa redacţională a fost formată din Claudia Stanciu (redactor şef), Lucia Tudor, Mihai Manu şi Andrei Bota. Publicaţia se distribuia gratuit şi conţinutul online era postat pe www.medieseanul.ro.


„Mediaş News Blog“ (din 2009)

Este blogul personal al jurnalistului Mircea Hodârnău care activează la Radio Ring Mediaş şi primul de acest gen apărut în oraşul de pe Târnava Mare. Blogul oferă zilnic informaţii din Mediaş şi judeţul Sibiu. Platforma conţine, pe lângă textele ştirilor, şi fişiere audio şi video. Data de apariţie a blogului este 1 octombrie 2009. Blogul a fost premiat la Mediaş Blog Awards la categoria „Best News Blog“ la ediţiile din anii 2010, 2011 şi 2012.

„Mediasinfo“ (din 2010)

Mediasinfo.ro este o publicaţie exclusiv on-line, având trei categorii de ştiri: ştiri din Mediaş şi judeţul Sibiu, ştiri din România şi ştiri externe. Data oficială a apariţiei este 30 martie 2010. Redacţia este compusă din doi editori, un redactor coordonator şi un redactor tehnic. Target-ul publicaţiei este populaţia din Mediaş, având vârsta cuprinsă între 18 şi 60 ani.

„Monitorul de Mediaş“ (din 2000)

Site-ul monitoruldemedias.ro
a obţinut locul I la categoria "Cel
mai bun blog de instituţie" la
Mediaş Blog Awards 2012
Apărut în anul 2000, săptămânalul Monitorul de Mediaş este perceput ca o publicaţie matură, echilibrată, cu o ofertă editorială completă, cu un public cititor cu nivel educaţional mediu şi ridicat. Tirajul mediu în perioada 2000-2009 a fost de 1.500 exemplare. Din iulie 2009, tirajul mediu a crescut uşor la 2.000 exemplare pe ediţie. De-a lungul existenţei, a avut parte de două schimbări de layout. Prima în 2002, când a trecut într-o formă editorială „tabloidizată“, iar cea de-a doua în septembrie 2007, când ziarul s-a transformat din 8 pagini în 12 pagini (patru în policromie), uneori cu apariţii bisăptămânale. Tot în 2007, Monitorul de Mediaş a apărut şi pe internet, în cadrul portalului www.monitorulsb.ro. Din iulie 2009, poate fi accesat doar pe adresa www.monitorulcj.ro. Tot atunci, a trecut la un nivel superior din punct de vedere al graficii şi conţinutului ediţiei printate, aspect remarcat prin creşterea numărului de abonaţi. În ultimii ani a fost accentuat puternic caracterul de ziar comunitar, cu informaţii de larg interes, care să acopere nevoile publicului cititor. Echipa managerială este compusă din: director general Sorin Stanislav, director executiv Dan Greavu, redactor şef Mihai Colibaba. În echipa redacţională se regăsesc şi „veteranii“ Alex Pîntea şi Milu Oltean. Din iulie 2011, săptămânalul se promovează şi online, pe www.monitoruldemedias.ro(foto dreapta), unde apare nu doar conţinutul din ediţia tipărită, ci şi ştiri zilnice din Mediaş şi materiale multimedia. De asemenea, Monitorul de Mediaş este prezent pe reţelele sociale Facebook (facebook.com/MonitoruldeMedias) şi Twitter (twitter.com/MonitorulMedias).
    Trimite prin e-mail