joi, 3 mai 2012

Publicat la 5/03/2012 08:00:00 a.m. de Redacţie

Mentori pentru Mediaşul de mâine

Un an de zile, unsprezece ediţii, modele pentru tineri, poveşti de succes, sute de spectatori, mii de vizualizări pe internet, un proiect de succes: Mediaş Mentorship.

Autor: Milu OLTEAN

Dincolo de paginile tabloidelor şi de emisiunile cu staruri umflate cu botox şi silicon, există întotdeauna alternative şi oameni serioşi care cunosc secretul lucrului bine făcut. Acum ceva mai bine de un an de zile, medieşeanul Mircea Hodârnău a dat startul primei ediţii a proiectului “Mediaş Mentorship”. Cunoscut ca veteran în presa locală şi PR-ist în cadrul companiei Romgaz, Mircea şi-a propus să le aducă în faţă tinerilor medieşeni poveşti de succes, spuse chiar de cei care le-au scris, performeri în mai multe domenii de activitate. Proiectul “Mediaş Mentorship” s-a dorit să fie o punte între oameni care au făcut performanţă în diferite domenii şi tineri, dornici să înveţe din strategiile, paşii şi căile pe care alţii le-au bătut pentru a avea succes.

Tinerii, în prima linie

Proiectul a prins viaţă după cîteva discuţii cu Dumitru Chisăliţă, fostul director de la Centrul de Documentare şi Informare Gaze Naturale, iar împreună au decis să pună la cale o serie de întâlniri dintre tinerii din Mediaş şi oameni care au făcut performanţă în mai multe domenii, care le pot fi tinerilor modele de viaţă. “Avem şi noi medieşenii noştri care au rezultate remarcabile în diferite domenii şi care oricând pot fi mentori, iar dacă în lume se plătesc bani grei să asişti la un astfel de eveniment, ne-am întrebat de ce la Mediaş elevii să nu poată participa gratis, Societatea Naţională de Gaze Naturale ROMGAZ S.A. oferind spaţiul de desfăşurare al evenimentelor, iar eu, pe bază de voluntariat, fiind decis să coordonez activitatea la tot ceea ce ţine de Mediaş Mentorship”, povesteşte Hodârnău. Din start, proiectul s-a dorit a fi unul adresat tinerilor, celor care au nevoie de modele şi de puncte de reper în construirea unei cariere. “În prima fază, m-am gândit la elevii din clasele a XI-a şi a XII-a, care sunt tot mai aproape de a lua o decizie în ceea ce priveşte cariera profesională, dar cu mare plăcere am primit şi elevi mai tineri. Fiecare dintre noi am avut unul sau mai mulţi mentori în viaţă încă din tinereţe şi dacă au fost mai mulţi, cu atât mai bine. De la fiecare am luat ceva şi ne-am creat propria personalitate sau am ales meseria care ni se potriveşte şi o profesăm cu plăcere. Este foarte important să faci în viaţă ceea ce-ţi place şi să şi câştigi bani din asta. De multe ori, foştii mei profesori la întâlnirile cu colegii de liceu mă dădeau exemplu, că am ajuns să fac ce-mi place şi mi-am transformat unul dintre hobby-urile mele în profesie”, este de părere Mircea.

11 ediţii de succes

Prima ediţie “Mediaş Mentorship” avut loc  în data de 19 ianuarie 2011, iar invitat a fost Roland Hermann, binecunoscutul stomatolog implicat în mai multe proiecte umanitare în Nepal, Ruanda, Ciad şi Guyana Britanică. Acesta a pus bazele Asociaţiei Friends Operating Remote Medical Service şi a organizat anul trecut expediţia medicală “Misiune Nepal 2011”. În faţa tinerilor s-au mai aflat, rând pe rând, Daniela Toma, Cristina Pustai, Mircea Rîmbu, Dan Raţiu, Feri Teglas, Daniel Muscă, Mihai Ionescu şi Willy Schuster. “Am avut plăcerea să îl am invitat şi pe antrenorul echipei de fotbal Gaz Metan, Cristian Pustai, care le-a vorbit tinerilor despre cele două cariere ale sale, cea de profesor de matematică şi de antrenor de fotbal. Dan Raţiu, un fost coleg de-al meu de şcoală generală, a studiat în Statele Unite ale Americii şi este unul dintre producătorii filmului «Nuntă în Basarabia». Un specialist în televiziune a vorbit despre modul în care a ajuns să lucreze în televiziune, dar şi despre piraterie, viitorul televiziunii şi impactul internetului în mass-media. Willy Schuster, singurul român care a urcat patru vârfuri din Seven Summit, a acceptat invitaţia mea şi a participat constant la evenimentele proiectului. La prima ediţie din acest an l-am invitat pe comisarul şef în rezervă Marian Dumbrean. Până acum, cei invitaţi au provenit din diferite domenii  precum:  învăţământ, sport, artă, publicitate, marketing, relaţii publice, IT&C, media sau organizaţii non-profit”, explică iniţiatorul întâlnirilor.

Modele de identitate

Mentorii se vor a fi în primul rând modele de identitate, surse de ajutor şi informative, iar pe de altă parte, imaginea definitorie a mentorului este tipul de profesionist capabil să întreţină o relaţie dinamică, între sine, ca persoana dornică să ghideze, şi o altă persoană, care doreşte să înveţe. Iar asemenea modele nu apar în presa tabloidă şi în emisiuni de scandal. “Singurul criteriu luat în considerare este performanţa. În momentul în care am ales un invitat, m-am întrebat în primul rând dacă eu am ceva de învăţat de la persoana respectivă şi dacă prin activitatea desfăşurată poate transmite un exemplu tinerilor. Noi nu prezentăm reţete de succes. Degeaba ai o reţetă de succes, dar îţi lipsesc ingredientele necesare. Oferim poveştile unor oameni care au reuşit prin munca lor să câştige admiraţia celor din jur şi să obţină rezultate foarte bune în domeniile în care activează. Cuvintele cheie ar fi muncă, pasiune, rezultate şi succes”, este de părere Hodârnău.

Interes în funcţie de invitat

La cele 11 ediţii de până acum, “Mediaş Mentorship” a reuşit să atragă sute de spectatori. “Tinerii au venit la întâlnirile noastre în momentul în care au crezut că persoana aleasă ca mentor are o poveste interesantă pentru el. Au fost cazuri în care nu au venit, iar după cele povestite de colegi lor le-a părut rău că au ratat o poveste de succes. Niciodată nu ştii ce poţi afla la o astfel de întâlnire ce poate să te inspire, principalul este să fi acolo. De la început am luat în calcul şi influenţa social media şi am postat pe YouTube toate prezentările, care au până acum în total aproape 2.000 de vizualizări”, ne-a spus Mircea.


Mircea HODÂRNĂU | iniţiator: “Sunt mulţumit, dar cred că se putea şi mai bine. Cel mai important lucru este că proiectul Mediaş Mentorship a devenit cunoscut şi a fost chiar dat exemplu, iar colegii de breaslă au decis să popularizeze şi ei evenimentele din cadrul proiectului. După câteva ediţii, elevii ştiau că spre sfârşitul fiecărei luni aveau întâlnire la CDI cu un mentor. Cei de la Şcoala Naţională de Gaz au preluat ideea şi au organizat şi ei până acum două ediţii.” 

Şi în 2012

Proiectul merge mai departe, prima ediţie din acest an fiind deja istorie. Mircea este în tratative pentru a aduce la Mediaş şi oameni din alte localităţi. “Lista este deschisă şi am în proiect să aduc la Mediaş mai mulţi mentori şi din alte localităţi. Am fost coleg la BBC Radio School cu Melania Medeleanu şi Sergiu Matei, care sunt sigur că nu o să mă refuze. Pe Melania probabil toată lumea o cunoaşte de la Antena 1 şi Realitatea TV, iar pe Sergiu ca fiind românul care s-a întâlnit cu Dalai Lama. Ar fi două poveşti interesante, dar am spus în diferite ocazii că aştept şi propuneri din partea tinerilor. Probabil că sunt persoane la care eu nu m-am gândit, dar pe care ei vor să le cunoască şi să le afle povestea de succes”, conchide Hodârnău.

Momente inedite

Emoţiile sunt nelipsite de la fiecare ediţie a întâlnirilor Mediaş Mentorship, dar atât mentorii, cât şi spectatorii reuşesc să treacă elegant peste ele. “La antrenorul Cristian Pustai, după prezentare, au început să curgă întrebările din partea colegilor, de parcă ar fi fost o conferinţă de presă. Cristi a sesizat acest lucru şi a rugat ziariştii să nu monopolizeze timpul acordat. Iar la ediţia în care l-am avut pe Cristian Birta, alias Chinezu, am avut parte de o lecţie de blogging one-to-one, spusă direct, simplu şi de care foarte puţini iubitori ai domeniului social media au avut parte”, îşi aminteşte Mircea Hodârnău.
    Trimite prin e-mail