sâmbătă, 15 iunie 2013

Publicat la 6/15/2013 09:02:00 a.m. de Anonim

Ticketing electronic şi "schimbarea la faţă" a societăţii Meditur

Odată cu inaugurarea sistemului de ticketing electronic, medieşenii au avut o surpriză din partea conducerii Meditur. Trei dintre staţiile pentru aşteptarea mijloacelor de transport în comun au fost redecorate. „Datorită mulţumirilor şi aprecierilor primite de la cetăţenii oraşului, ne dorim ca în viitorul apropiat să schimbăm înfăţişarea şi altor staţii. Nu putem decât să ne bucurăm că această iniţiativă a fost apreciată şi suntem mulţumiţi că am reuşit să colorăm şi să încântăm privirile trecătorilor“, transmite Dan Voinea, directorul general al societăţii Meditur.


Autor: Ioana STREZA

Ziua de 1 iunie 2013 a fost una extrem de importantă pentru societatea de transport public local de călători din municipiul Mediaş. Noul sistem de ticketing a fost inaugurat oficial în prezenţa directorului societăţii, Dan Voinea, şi a viceprimarului George Petrescu. Odată implementat sistemul de ticketing, medieşenii au parte de schimbări radicale atunci când folosesc mijloacele de transport în comun. Principalele schimbări se leagă de modalitatea de cumpărare şi validare a titlurilor de transport. Acest sistem reprezintă un nou mod de a presta servicii pentru publicul călător. Un mod mai modern, mai bine dotat, mai eficient, mai avantajos. Scopul final al acestuia este creşterea calitativă a actului de transport, explică reprezentanţii Meditur.

Concept vizual atractiv

Odată cu inaugurarea sistemului de ticketing, medieşenii au avut o surpriză din partea conducerii societăţii. Trei dintre staţiile acoperite pentru aşteptarea mijloacelor de transport în comun au fost redecorate cu diverse teme, astfel încât să încânte privirile călătorilor. „Datorită mulţumirilor şi aprecierilor primite de la cetăţenii oraşului, ne dorim ca în viitorul apropiat să schimbăm înfăţişarea şi altor staţii. Nu putem decât să ne bucurăm că această iniţiativă a fost apreciată şi suntem mulţumiţi că am reuşit să colorăm şi să încântăm privirile trecătorilor. Vă dorim călătorie plăcută!“, transmite Dan Voinea, directorul general al societăţii Meditur.

11 automate pentru bilete şi abonamente

Sistemul este alcătuit din mai multe dispozitive care comunică date între ele, în timp real. Din punctul de vedere al călătorului, cele mai importante sunt: automatele de eliberare bilete şi încărcare carduri, validatoarele de bilete şi carduri şi staţia PC pentru vânzare şi încărcare electronică a cardurilor. Medieşenii pot găsi aceste automate în zonele: Gară, Pompieri, Automecanica, Moşnei, Vidraru, Mol, Piaţă, 1 Decembrie şi Kaufland. Automatele eliberează bilete de călătorie şi reîncarcă cele două tipuri de carduri - de tip valoric şi de tip abonament. Ele funcţionează cu bancnote de 5 lei sau 1 leu şi cu monede de 50 de bani, dar eliberează restul numai în monedă de 50 de bani. Pentru a preveni actele de vandalism, sunt dotate cu sistem de alarmă şi sunt conectate la sistemul on-line al dispeceratului.

Validatoare electronice

Validatoarele de bilete şi carduri sunt montate în toate mijloacele de transport. Un asemenea aparat are dublu rol: validează biletul de călătorie prin tipărirea pe acesta a numărului mijlocului de transport, a rutei şi a sensului de călătorie, a datei şi a orei de validare, respectiv validează electronic cardurile de călătorie (de tip valoric şi abonament), prin apropierea cardului de zona special marcată cu inscripţia „Apropiaţi cardul!“. Biletul sau cardul valoric este valabil 30 de minute de la validare în mijlocul de transport, rută şi sensul de mers în care acesta a fost validat. Validatoarele comunică datele în timp real la sistemul online al dispeceratului.

Primul card, valabil patru ani

Punctul de vânzare şi încărcare electronică a cardurilor se află la dispeceratul Meditur (punctul de eliberare al abonamentelor Meditur), de pe str. 1 Decembrie nr. 23, situat în Policlinica veche din cartierul Gura Câmpului. „Primul card este eliberat de către Meditur S.A. de la locaţia menţionată mai sus, are o valabilitate de patru ani şi costă 4 lei. Eliberarea cardului se face pe baza actului de identitate sau a certificatului de nastere (pentru minori). Ulterior, în cazul pierderii sau deteriorării cardului, acesta va costa 8 lei. Reîncărcarea ulterioară a cardurilor se poate face de la adresa «Kiosk»-ului sau de la automatele de eliberare bilete şi reîncarcare carduri montate în staţiile de călătorie. Atenţie! Trecerea cardului prin dreptul unei zone magnetice puternice poate duce la deteriorarea datelor înscrise sau la imposibilitatea unei noi înscrieri!“, a precizat Ioana Streza, purtătoarea de cuvânt a societăţii Meditur.

Achiziţionarea biletelor

Biletele pot fi achiziţionate de la automatele de eliberare bilete, amplasate în staţiile cu trafic mare de călători, de la operatorii economici - parteneri (chioşcuri, magazine etc.) aflate în apropierea staţiilor de călătorie, precum şi de la punctul de vânzare şi încărcare a cardurilor din cartierul Gura Câmpului - în incinta vechii Policlinici. Pentru o mai bună orientare, partenerii Meditur - societăţi comerciale care vor avea disponibile la vânzare bilete de călătorie - vor afişa în vitrină sau pe geam câte un autocolant cu mascota pe care societatea a realizat-o pentru sistemul de ticketing.


Locaţiile unde se găsesc automatele
  1. staţia Gară (str. Unirii, vis-à-vis de Gară)
  2. staţia Pompieri (str. Pompierilor)
  3. staţia Automecanica (str. A. Vlaicu, vis-à-vis de restaurant Automecanica)
  4. staţia Moşnei (str. Moşnei, la capăt de linie)
  5. staţia Vidraru (în zona intersecţiei cu str. Milcov)
  6. staţia Mol (str. Hermann Oberth, lângă benzinăria Mol)
  7. staţia Mol (str. Hermann Oberth, vis-à-vis de benzinăria Mol)
  8. staţia Piaţă (str. Mihai Eminescu, vis-à-vis de Romtelecom)
  9. staţia Piaţă (str. Mihai Eminescu, vis-à-vis de zona Sub-Coloane)
  10. staţia 1 Decembrie (str. 1 Decembrie, la capăt de linie)
  11. staţia Kaufland (la intrare în magazin)


Carduri - abonamente

Cardul tip valoric este un titlu electronic de călătorie şi poate fi încărcat cu suma dorită de bani. Nu are limită de timp pentru utilizarea sumelor încărcate şi neconsumate. În schimb, numărul de călătorii este limitat de valoarea încărcată, în condiţiile în care preţul unei călătorii este de 1,25 lei. Cel de-al doilea tip de card, abonamentul, este un titlu electronic de călătorie cu valoare fixă. Mai exact, un abonament permite un număr nelimitat de călătorii, în perioada de valabilitate. Bonul primit la emiterea sau reîncărcarea abonamentului card se păstrează în următoarele 24 de ore de la efectuarea plăţii. Acesta se prezintă la cererea echipelor de control împreună cu abonamentul card.

Validarea călătoriei

Biletul, cu scrisul în sus, se introduce în fanta validatorului. Fiecare mijloc de transport este dotat cu două validatoare. Acestea imprimă pe bilet seria, data şi ora validării. Din acel moment, biletul este valabil 30 de minute pe ruta, mijlocul de transport şi sensul de mers. Pentru validare, ambele tipuri de carduri, valoric şi tip abonament, urmează aceeaşi procedură: cardul se apropie de validator, în zona marcată „Validează cardul aici“. După aproximativ două secunde de la apropierea cardului de validator, acesta va emite un semnal sonor prelungit şi pe ecran va apărea mesajul „Validare corectă“. Din acel moment, validarea este valabilă 30 de minute pe ruta, mijlocul de transport şi sensul de mers. Dacă pe cardul valoric nu există suma necesară pentru a achita călătoria, ori dacă abonamentul este expirat, la apropierea cardului de validator acesta va afişa pe ecran mesajul „Abonament expirat“ sau „Credit insuficient“. „În acest caz, nu aţi achitat preţul călătoriei şi puteţi suporta sancţiunile prevăzute de lege“, avertizează Ioana Streza. Controlul valabilităţii se face de către inspectorii de trafic. Biletele se controlează vizual pentru valabilitatea datei şi orei de validare. Controlul cardurilor se face cu ajutorul scanner-ului, pe care se vor vizualiza datele de identificare inscripţionate pe card şi faptul că acesta este valid sau invalid, adică persoana a achitat, respectiv nu a achitat călătoria.

Ce se întâmplă cu abonamentele deteriorate, pierdute sau furate?

În caz de deteriorare, pierdere sau furt al abonamentului card, posesorii trebuie să se deplaseze personal la dispeceratul de pe str. 1 Decembrie nr. 23 (Gura-Câmpului), unde se legitimează pe baza actului de identitate şi declară pe proprie răspundere deteriorarea, pierderea sau furtul cardului. Acest card se introduce în baza de date a societăţii cu carduri anulate – „lista neagră“. Solicitantului i se va emite un nou card în schimbul contravalorii de 8 lei şi se activează cardul cu perioada rămasă neutilizată din cardul de tip abonament iniţial sau cu valoarea încărcată iniţial şi disponibilă pe card la momentul declarării pierderii, deteriorării sau furtului cardului valoric.

Avantajele sistemului

Noul sistem aduce simplitate, accesibilitate, reducerea timpului şi a efortului de achiziţie a biletelor de călătorie şi abonamentelor, creşterea calităţii serviciilor de transport public, precum şi monitorizarea fluxului de călători pe staţii şi trasee, în vederea unei bune alocări a mijloacelor de transport pe trasee şi rute, în funcţie de traficul de călători. Pentru o perioadă de două luni de zile, adică până la data de 1 august, persoanele care călătoresc cu Meditur îşi pot achiziţiona biletele atât de la automatele instalate în principalele staţii, cât şi de la şoferii mijloacelor de transport în comun. Pentru a simplifica şi a ajuta călătorii să se adapteze la schimbare, în toate staţiile acoperite, pentru o perioadă de două săptămâni, au fost prezenţi voluntari dispuşi să îndrume călătorii. În toate mijloacele de transport local, medieşenii găsesc absolut toate informaţiile referitoare la noul sistem implementat de Meditur. Informaţiile se află şi pe site-ul societăţii, www.meditur.ro.
    Trimite prin e-mail