Directorul general al societăţii Piaţa Prim-Com, Aurel Nechita, a reprezentat Mediaşul la Adunarea Generală a membrilor Asociaţiei Administratorilor de Piețe din România (AAPR). Nechita a subliniat că reprezentanţii MADR şi-au arătat deschiderea pentru a rezolva neclarităţile noii legi.
Autor: Aurelian LUNGU
Întâlnirea a avut loc la Sibiu, în perioada 17-19 februarie. „Salutăm, pe această cale, deschiderea arătată de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), întrucât, la lucrările Adunării Generale a fost prezent, în calitate de reprezentant al MADR, dl. director executiv Iliu Stelian, de la Direcția Agricolă Județeană Sibiu“, a precizat Aurel Nechita. Reprezentantul ministerului de resort a luat act de problemele ridicate de membrii Asociației în legătură cu disfuncționalitățile apărute în aplicarea Legii nr. 145/2014, probleme pe care le va supune atenției conducerii ministerului.
Consultare necesară
Membrii Adunării Generale au adoptat o hotărâre potrivit căreia, în luna iunie, va fi organizată o întrunire comună cu reprezentanții structurilor asociative ale producătorilor agricoli, cu reprezentanți ai MADR, ai Direcției pentru Agricultură Județeană, Direcției Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, Instituției Prefectului, Consiliului Județean Sibiu şi ai societății civile, în vederea identificării și propunerii de soluții reale și viabile care să vină în sprijinul producătorilor agricoli și al comercializării produselor agricole în piețele agroalimentare din țară. „Legea a fost concepută fără consultarea specialiștilor ce își desfășoară activitatea în domeniu și fără a avea o aplicabilitate în realitățile întâlnite în teren“, acuză membrii AAPR.
Semne de întrebare
Administratorii de pieţe sunt de părere că noul act normativ nu vine în sprijinul producătorilor agricoli și nu încurajează comercializarea legumelor și fructelor autohtone în piețele agroalimentare, ci, dimpotrivă, încurajează comercializarea produselor direct către intermediari, care vor veni cu ele în piețe în locul producătorilor. De asemenea, având în vedere procedurile complexe și îndelungate pentru completarea documentelor de comercializare, o parte dintre producători vor opta organizarea ca persoană juridică.
E loc de interpretări
Actul normativ specifică obligația de a aloca 40 la sută din totalul spațiilor de vânzare către producători, însă nu se precizează și modalitatea de repartizare a acestora. Spre exemplu, acestea ar putea fi alocate în mod grupat sau dispersate pe întreaga suprafață a pieței. De asemenea, nu este reglementat cum trebuie procedat în situația în care spațiile de vânzare alocate producătorilor nu sunt solicitate de aceștia, rămânând neclar dacă aceste spații ar putea fi sau nu ocupate temporar de comercianți şi ce se va întâmpla apoi dacă apar solicitări din partea producătorilor.
Nu au documente
Deşi noua lege a apărut pe 31 octombrie 2014, nici până acum nu au fost emise și distribuite producătorilor agricoli atestatele de producător și carnetele de comercializare, în baza cărora aceştia să își poată desfășura activitatea de comerț. Astfel, la nivel local nu se știe pe baza căror documente pot avea acces producătorii în piețe, unele administrații permițându-le accesul în baza vechiului certificat de producător, iar altele nu.