Zacharie Benedek, deputatul UDMR de Sibiu, a făcut o declarație politică privind absurditățile normelor care reglementează autorizarea și menținerea autorizației școlilor de conducători auto.
Norma legală în vigoare privind autorizarea școlilor de conducători auto este cuprinsă în anexa nr. 1 a Ordinului ministrului Transporturilor nr. 733/2013, în august 2018 modificându-se brusc termenele de aplicare.
Du-te-vino între instituții
„Încă din anul 2013, din dorința de a crește calitatea pregătirii viitorilor șoferi, s-a prevăzut ca rezultat minim obligatoriu un grad minim de promovabilitate în rândul cursanților de 40%. Raportul dintre numărul celor care promovează din prima încercare și al celor care s-au prezentat pentru prima dată la examenul la o anumită categorie reprezintă acest grad de promovabilitate. În timp, această rată ar urma să crească la 50%, în paralel cu reducerea numărului minim al orelor de pregătire cu 30% pentru toate categoriile, cu excepția permisului de conducere categoria B. Iar acest fenomen trebuie urmărit astfel: ARR acordă autorizația școlii de conducători auto pe perioadă nedeterminată, ISCTR, anual, la cererea ARR, certifică menținerea valabilității autorizației fiecărei școli, iar certificarea ISCTR are la bază gradul de promovabilitate calculat și oferit de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor. Așadar, acest du-te-vino între instituții, două ale Ministerului Transporturilor și una a Ministerului Afacerilor Interne, una care autorizează, a doua care propune menținerea autorizării în baza datelor oferite de o a treia este cel puțin absurdă. Și nici nu ar fi fost nicio problemă dacă nu s-ar fi pus în mișcare mecanismul de aplicare a reglementării, școlile de conducători auto fiind anunțate că va începe calculul gradului de promovabilitate. Pe site-ul DRPCIV am căutat statistici, dar nu le-am găsit, așadar procedura și rezultatele calculelor nu par a fi transparente, dacă au existat vreodată astfel de calcule“, susține Benedek.
„Picați“ la normă
„În practica de zi cu zi, s-a încetățenit cutuma potrivit căreia examinatorii, cadre ale Ministerului de Interne, să nu permită promovarea la proba practică a mai mult de 5% din cursanții care se prezintă prima dată la examen. De aici și până la gradul minim de promovabilitate de 40% este cale mult prea lungă pentru o școală de conducători auto care, deși este recunoscută pentru calitatea cursurilor pe care le oferă, nu are niciun control asupra acestui indicator. Aceasta este în fapt principala nemulțumire a reprezentanților școlilor de conducători auto: rezultatele muncii lor și implicit menținerea autorizației școlii depinde aproape în întregime de starea de spirit și de bunăvoința, ambele subiective, nu-i așa?, ale agentului examinator“, conchide deputatul maghiar, care în ultima perioadă a avut mai multe întâlniri cu reprezentanții școlilor de șoferi din județul Sibiu și din restul circumscripției sale parlamentare.
Modele în UE
Soluții de corectare a unei astfel de stări de fapt ar fi, de exemplu, liberalizarea profesiei de examinator auto și scoaterea ei de sub „chipiul“ Ministerului Afacerilor Interne și, oferind posibilitatea instructorului să asiste la examinarea cursanților, traseul să fie prestabilit, consideră Benedek. Dar până la aplicarea acestor soluții, deja aplicate în majoritatea statelor membre ale UE, este absolut necesară revizuirea prevederilor ordinului, a mecanismului de aplicare și a termenelor, a mai subliniat acesta.