Camera Deputaţilor dezbate azi moţiunea
simplă împotriva ministrului Educaţiei şi Cercetării, Monica Anisie, iar miercuri
va avea loc votul prin care se va decide dacă va rămâne în
continuare în fruntea ministerului sau nu.
Se cere „capul” Monicăi Anisie
Pro România şi PSD solicită demisia
ministrului Educaţiei, Monica Anisie, acuzând „haos” în domeniu, dar şi
"lipsă de viziune şi de strategie, care a făcut ca preşcolari, elevi,
studenţi, părinţi, bunici şi personal din învăţământ să trăiască luni de zile
în panică şi nesiguranţă". Miercuri va avea loc votul prin care se va
decide soarta Monicăi Anisie. Moţiunea este intitulată "Pas cu pas am
ajuns în colaps educaţional - PNL a creat România NeEducată" şi este
semnată de 93 de deputaţi Pro România şi PSD
„Această moţiune este o mică parte a răspunsului nostru la nepăsarea şi incompetenţa dovedite pas cu pas de ministrul Educaţiei şi Cercetării de la preluarea mandatului, culminând cu perioada coronacrizei. Este o mică parte a învăţământului preuniversitar. Nu vrem să detaliem incompetenţa de care ministrul Educaţiei a dat dovadă în ceea ce priveşte învăţământul universitar sau cercetarea. Nici măcar o dată, în ultimii 30 de ani, românii nu au trăit asemenea momente de haos în Educaţie. Lipsa de viziune şi de strategie a făcut ca toţi cei din sistem - preşcolari, elevi, studenţi, părinţi, bunici şi personal din învăţământ - să trăiască luni de zile în panică şi nesiguranţă. Astăzi, aici, trebuie să punem capăt acestei crize. Ne bazăm pe demisia doamnei ministru dacă această moţiune trece”, se arată în textul moţiunii simple.
Iniţiatorii susţin că în perioada stării
de urgenţă decidenţii de la Ministerul Educaţiei şi Cercetării trebuiau să vină
cu un set de proceduri care să reglementeze situaţia cadrelor didactice de
predare, a personalului didactic auxiliar, a directorilor, a inspectorilor
şcolari şi a personalului nedidactic, dar ministrul "a preferat să se
spele pe mâini".
Părinții, elevii și chiar profesorii se
plâng de neajunsurile care se întâlnesc la tot pasul în sistemul educațional
românesc: programa prea încărcată,
temele, ghiozdanele prea grele, lipsa de legături între materii. Problemele sunt
grave, sunt reale, iar lipsa unei stabilități în ceea ce privește coordonarea
educației la nivel național nu face decât să înrăutățească situația.
Miniștri, schimbați ca șosetele
27 de miniștri s-au perindat în domeniul
educației românești. Desigur, fiecare a venit cu o schimbare, pentru a rămâne,
probabil, în istoria României.
Prima lege a Educației de după Revoluție
a fost adoptată în anul 1995. De atunci au trecut mai bine de două decenii, iar
legea a fost schimbată de peste 60 de ori.
Schimbări majore în educație de-a lungul
timpului
În anul 1995 când la șefia Ministerului
Educației se afla Andrei Marga care a decis introducerea examenului de
Capacitate, a fost eliberat un nou Curriculum Național și au fost introduse
manuale alternative. De asemenea trimestrele au fost înlocuite cu semestre.
În anul 2001, Ecaterina Andronescu a adus
schimbări în ceea ce privește examenul de Capacitate, schimbându-i numele în
„teste naționale” și l-a reorganizat pentru a fi susținut într-o singură
sesiune.
Pe timpul ministrului Cristian Adomniței
testele naționale au fost scoase definitiv și au fost înlocuite cu teze cu
sistem unic, ceea ce a creat un haos în mai toate școlile. La tezele unice s-a
renunțat câțiva ani mai târziu.
Ecaterina Andronescu a revenit pentru un
al doilea mandat când a schimbat complet modul de susținere a Bacalaureatului
la trei probe de competențe și trei probe scrise.
Acestea sunt doar câteva dintre
schimbările majore. Ele însă au fost peste 60 sub îndumarea a celor peste 27 de
miniștri.