Ciprian
Ștefan, directorul Complexului Național Muzeal Astra, dezvăluie pentru
Monitorul de Mediaș cum vremurile câștigă lupta cu pandemia, iar frumosul
răzbate
Întins pe 96 de
hectare, Muzeului Civilizaţiei Populare Tradiţionale ASTRA le
prezintă vizitatorilor o imagine a vieţii rurale de pe întreg cuprinsul ţării
noastre și manifestată material în peste 400 de case, anexe gospodăreşti şi
instalaţii tehnice.
Misiunea Muzeului ASTRA este, de mai bine de 100 de ani, aceea de a conecta audiența cu valorile tradiționale, prin adaptarea continuă la nevoile culturale ale societății. Fie că vorbim de patrimoniu românesc, săsesc, al altor minorități sau chiar extraeuropean, Muzeul ASTRA este depozitarul și facilitatorul valorilor autentice către comunitate. Deși profilul său este unul etnografic, misiunea Muzeului ASTRA transcede promovarea exclusivă a tradiționalului la timpul trecut, erijându-se într-un veritabil instigator cultural prin situarea sa la confluența dintre vechi și nou, traditional și modern, național și mondial.
Etalon
de bune practici
Pentru
a rămâne relevant pentru publicul său, Muzeul ASTRA investește în programe
menite să îmbunătățească viața culturală a comunității și să încurajeze oamenii
să transforme tradiția într-o parte activă a vieții lor de zi cu zi. Având în
componența sa patru muzee deținătoare a unui patrimoniu extrem de divers atât
din punctul de vedere al originii geografice cât și al mesajului pe care îl
poartă, obiectivul central al Muzeului ASTRA este acela de a reprezenta un
etalon de bune practici în muzeologia românească și internațională.
Misiunea Muzeului ASTRA este, de mai bine de 100 de ani, aceea de a conecta audiența cu valorile tradiționale, prin adaptarea continuă la nevoile culturale ale societății. Fie că vorbim de patrimoniu românesc, săsesc, al altor minorități sau chiar extraeuropean, Muzeul ASTRA este depozitarul și facilitatorul valorilor autentice către comunitate. Deși profilul său este unul etnografic, misiunea Muzeului ASTRA transcede promovarea exclusivă a tradiționalului la timpul trecut, erijându-se într-un veritabil instigator cultural prin situarea sa la confluența dintre vechi și nou, traditional și modern, național și mondial.
Ciprian Ștefan: Cea mai mare provocare din 2020 desigur că a fost pandemia COVID-19. Am fost nevoiți să ne adaptăm într-un timp relativ scurt, iar aici mă refer la tot ce înseamnă fenomenul muzeal în țara noastră, fiindcă în calitate de președinte al Rețelei Naționale a Muzeelor din România sunt la curent cu toate problemele, indiferent de situație. Am avut Muzeul ASTRA închis timp de trei luni şi jumătate, atât în perioada stării de urgență în România, cât și în cea de carantină pe Sibiu, iar acest lucru s-a simțit din plin din punct de vedere financiar.
C. Ș.: Numărul de vizitatori pe care l-am înregistrat - în jur de 300.000 – este unul considerabil, dacă ne gândim că nici în Sibiu nu se puteau organiza foarte multe evenimente în zona centrală, iar lumea a rămas dornică astfel de plimbări în aer liber. De altfel, acest spațiu natural este un avantaj pentru noi, fiindcă în felul acesta nu suntem nevoiți să concentrăm resursele aferente unui eveniment organziat într-un singur loc. Practic, am folosit tot Muzeul ASTRA pentru a organiza evenimente și activități interactive în anul 2020, respectând toate normele sanitare impuse de autorități în combaterea pandemiei COVID-19.
C. Ș.: În jurul Muzeului ASTRA se află o comunitate puternică pentru care Muzeul s-a dovedit a fi indispensabil. Pandemia cauzată de COVID-19 ne-a convins că cea mai bună strategie este adaptarea și, indiferent de greutăți, suntem datori să continuăm să oferim servicii și programe culturale diverse și de cea mai înaltă calitate. Această capacitate de adaptare de care echipa Muzeului ASTRA a dat dovadă în acest an dificil a dovedit adevărata forță a unei instituții culturale mature, puternic consolidată și extrem de apropiată de publicul său. Deși a fost un an dificil și provocator, Muzeul ASTRA a reușit prin programele inedite organizate în aer liber să genereze venituri proprii de 3.288.061 lei, obținând, totodată, fonduri nerambursabile în valoare de 1.900.000 lei. Vorbim despre 2 proiecte finanțate prin Granturile SEE 2014-2021, în cadrul programului RO-CULTURA, 1 proiect finanțat în cadrul Programului Operațional Capital Uman, 1 proiect finanțat în cadrul programului Erasmus+ și un proiect finanțat în cadrul programului Europa Creativă. Am început proiectul de restaurare și reamenajare a Casei Artelor din centrul istoric al Sibiului, iar după ce acest monument istoric va fi dat în refolosință, locul va deveni un adevărat hub pentru meșterii tradiționali din toată țara. De asemenea, pentru a fi mai aproape de vizitatorii care ne trec pragul sau care nu pot să ajungă momentan pe la noi, am dezvoltat o aplicație captivantă, disponibilă pe Google Play și Apple Store. Se numește ASTRA Museum App și îi invit pe toți cei care citesc acum aceste rânduri să o descarce și să o parcurgă, mai ales că are și un ghid virtual-audio.
R.: A
fost un act de curaj organizarea de evenimente în aer liber, în 2020?
R.: Care
sunt noutățile sau surprizele pe care urmează să le pregătiți în 2021? Care
este agenda 2021 de spectacole, evenimente, târguri și expoziții?
C. Ș.: Evenimente vor exista cu siguranță în
acest an. La fel ca în anii trecuți o să avem un calendar bogat de evenimente
și târguri. Bineînțeles că vom anunța pe toată lumea de îndată ce calendarul va
fi definitivat.
R.: Vom avea din nou activități săptămânale de
promovare a multiculturalității în zona Târgului de țară?
C. Ș.: Nu dorim să plictisim, să avem în fiecare weekend la Târgul de țară aceeași comunitate care a fost deja. Dorim să diversificăm atât comunitățile, rețetele gastronomice, dar și meșterii și modul în care toate aceste resurse pot fi aplicate într-un context al dezvoltării sustenabile. În același timp, programele de educație muzeală vor continua – și «Muzeul se implică în județ» și «Școala în satul tradițional», dar și evenimentul care pe noi ne definește, «ASTRA Multicultural», sau Astra Film Festival, «Grădină și peisaj», «Comunități în Muzeul ASTRA». Am avut «Sărbătoarea Deltei», o să avem «Sărbătoarea Mocănimii», sunt zone fabuloase din punct de vedere al potențialului turistic.
C. Ș.: Nu dorim să plictisim, să avem în fiecare weekend la Târgul de țară aceeași comunitate care a fost deja. Dorim să diversificăm atât comunitățile, rețetele gastronomice, dar și meșterii și modul în care toate aceste resurse pot fi aplicate într-un context al dezvoltării sustenabile. În același timp, programele de educație muzeală vor continua – și «Muzeul se implică în județ» și «Școala în satul tradițional», dar și evenimentul care pe noi ne definește, «ASTRA Multicultural», sau Astra Film Festival, «Grădină și peisaj», «Comunități în Muzeul ASTRA». Am avut «Sărbătoarea Deltei», o să avem «Sărbătoarea Mocănimii», sunt zone fabuloase din punct de vedere al potențialului turistic.
foto: facebook/Muzeul Astra
C. Ș.: Ne-am propus să producem o sumă mare de bani ca să facem acțiuni culturale, fiindcă nu știu cât putem primi de la autoritate, că nu sunt bani. Muzeul va fi deschis în week-end, după Noaptea Muzeelor, până la ora 22. După 15 iunie, intenția noastră este să deschidem muzeul până la miezul nopții, atât pentru plimbare, cât și pentru filme documentare, Astra Film va gestiona asta. Am creat niște amfiteatre în muzeu, o să fie proiecții de filme, o să fie ateliere interactive, că trebuie să producem.
R.: Ce doriți să le transmiteți tuturor celor care iubesc și apreciază munca pe care o depuneți, dar și frumusețea incontestabilă a tradițiilor, meșteșugurilor și Muzeului ASTRA?
Aplicația se descarcă gratuit din Google Play și Apple Store.