Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu Stanca“, dezvăluie transformările care au avut loc în teatrul sibian în ultimul an, proiectele pentru 2021, inclusiv ce va fi la FITS, viziunea sa pentru un Sibiu cultural excepțional
Când spui Teatrul Național „Radu Stanca“, spui Constantin Chiriac. Și invers. Președinte al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, director general al Teatrului Național „Radu Stanca“ Sibiu și director al Bursei de Spectacole de la Sibiu, a jucat un rol decisiv în obținerea titlului Sibiu - Capitală Culturală Europeană 2007 și în reușita incontestabilă a proiectului. Constantin Chiriac menține ștacheta la un nivel incredibil pentru România, chiar și-n pandemie.
Monitorul de Mediaș a căutat să afle
direct de la domnia sa ce a însemnat ultimul an pentru cultură, despre
transformările care au avut loc, despre digitalizare, despre prietenia,
iubirea, vibrația cu care publicul înconjoară, în continuare, teatrul sibian.
Reporter: Care este impactul digitalizării asupra spectatorului de teatru?
Constantin Chiriac: Publicul este o structură vie, flexibilă, este formată din oameni - oameni
care au diverse vârste, profiluri, o educație care își pune amprenta asupra
gustului. În același timp, sunt oameni care au trecut printr-o pandemie - și
trec în continuare. Este un șoc faptul că de mai bine de un an ei sunt închiși;
în afară de micile oaze, de puțină libertate și de grupuri sau indivizi care au
fost în zona rebelă, asumată sau inconștientă. În majoritatea lui, publicul a
simțit lipsa acută a spectacolului, a evenimentelor indoor și în aer liber, a
bucuriei și emoției de a se întâlni și de a fi părtaș la miracolul creației. E
un moment de răscruce pentru publicul din România și din lume: alături de
dorința lor uriașă de a se întoarce în săli, de a lua parte la spectacole, la
evenimente, la tot ceea ce înseamnă împărtășirea în comun a emoției și a
frumosului, este și nevoia de defulare, de schimbare și cea de libertate.
R.: Și-a schimbat publicul profilul?
C.C.: Am înțeles că
publicul își schimbă profilul și noi trebuie să fim atenți la ce înseamnă
nevoile lui, dar și dragostea lui, și energia acestui public. Singurul secret,
care în fond și la urma urmei nu este un secret, e calitatea, e posibilitatea
de a-I dărui emoție, valoare, miracol. În clipa în care îl surprinzi cu produse
care să aducă ceea ce invocam adineauri alături de nou, de surprinzător,
alături de unic, de emoționant - toate acestea sunt ingrediente care îl
determină să vină după tineri creatori, producători de evenimente, fie că îl
oferi live sau online aceste evenimente.
Digitalizarea
va avea un rol foarte important în anii viitori și se vor crea multe evenimente
hibride, se vor crea multe lucruri noi, la care uneori nici nu ne așteptăm -
ele se nasc cu o viteză uluitoare și sunt convins că multe din exercițiile, din
experimentele care au avut, au și vor avea loc, vor fi date uitării. Timpul
filtrează, decantează, și numai tot ce ține de real și de frumos merge mai
departe.
R.: Care au fost investițiile făcute în procesul de digitalizare?
C.C.: Încă de la
începutul pandemiei am schimbat lista de investiții, am făcut investiții în
zona de streaming, în aparatură, în site-ul Scenei Digitale și am făcut multă
investiție în ceea ce înseamnă posibilitatea de a înregistra. De asemenea, în
oamenii care sunt capabili să facă acest lucru, în traduceri, în montaj, în
regizori, în echipe care sunt capabile pe lângă spectacolul fizic (pe care
întotdeauna l-am pus în prim-plan) să creeze și varianta de online, de film, de
structură înregistrată care să fie diferită de spectacolul fizic. Vom continua
aceste investiții și tot acest parcurs pe care l-am avut, dar și ceea ce planificăm
pentru următorii ani, vor pune o pecete importantă pe ceea ce înseamnă noul
teatru, Centrul de congrese și Institutul de cercetări.
R.: Ce urmează? O să păstrați folosirea suportului online, de îndată ce spectatorii urmează să se întoarcă în săli?
C.C.: Bineînțeles. Tot ce s-a câștigat va fi
evaluat, decantat și păstrat. În același timp, învățăm din ceea ce înseamnă
online-ul pentru că, așa cum am spus și în alte interviuri, România este o țară
săracă în evenimente - sunt propuneri, sunt produse, sunt zone de hei-rup, dar
nu există o formare profesionistă care să ofere o continuitate în așa fel încât
comunitățile medii și mici să se bucure de evenimente, cum ar fi satele, orășelele
și orașele care pornesc de la câteva mii de locuitori și se duc la zeci de mii,
care nu au teatru, nu au cinema, și care au nevoie de această întâlnire, de
miracolul cu zona de spectacol. Iar atunci, ceea ce se întâmplă în jurul
marilor evenimente, precum Festivalul Internațional de Teatru, agenda culturală
a Teatrului Național „Radu Stanca”, trebuie să se repercurteze în ceea ce
înseamnă posibilitatea de a transmite în cercuri concentrice această difuzare
coerentă a evenimentelor, în așa fel încât să exite continuitate, să fie
parcurs, să fie viziune, și de ce nu, un element formator pentru publicul care
așteaptă atât de mult de la noi și care ne dăruiește necondiționat atașamentul
și dorința lui de dialog.
R.: Sunteți un vizionar. Cum arată viitorul?
C.C.: Fiecare ne imaginăm viitorul în funcție
de ce am creat în viață, în funcție de ce suntem și mai ales de ce visăm. Ce
gândim, păstrând zona de realitate și de concretețe ca pe un sprijin, și de
acolo încercând să ne desprindem cu zborul creației, cu imaginația, cu puterea
de a plăsmui, cu puterea de a construi. Am și dat răspuns în întrebarea
precedentă pentru că dorim să ne adresăm nu doar publicului din Sibiu, ci și
celui din județ, regiune, din România, publicului din toată lumea care a fost,
vine și va veni la Festivalul Internațional de Teatru, la marile spectacole ale
Teatrului Național „Radu Stanca”, și mai nou ale Școlii de Teatru ale
Universității „Lucian Blaga” din Sibiu. Încercăm să construim noul teatru, noul
Centru de Congrese și Institutul de Cercetări, ca pe un obiectiv major pe care
Primăria Sibiului și l-a asumat, toți cei care reprezintă dimensiunea politică
în acestă regiune și din această țară, și care va aduce schimbări majore așa
cum cultura, începând din anul 2000, a produs schimbări majore în această
comunitate - concret Festivalul Internațional, Teatrul Național, Capitala
Culturală, Agenda Culturală a Sibiului -, combinate cu cercetarea, educația,
turismul, zona gastronomică, exploatarea resurselor de frumusețe, dar și de
bogăție spirituală a oamenilor culturali din această regiune care va aduce nu
numai bunăstare, ci și mai multă fericire.
R.: Cum arată agenda de evenimente a anului 2021?
C.C.: Sunt toate spectacolele pe care le vom
avea pe platforma digitală: sunt cel puțin 30 de spectacole, la care se adaugă
12 cadou, care, în desfășurare, sunt oferta pe un an a Scenei Digitale.
Partajat pe 6 luni - sunt 18 spectacole, pe 3 luni - 12 și pe o lună - 8. În
fiecare lună, cu o schimbare de două spectacole, care face ca patrimoniul de
spectacole online să tot crească proporțional cu forma de abonament pe care
fiecare dorește să și-o achiziționeze. Se adaugă, cum menționam,
spectacolele-cadou, bonus, din repertoriul marilor companii care au fost și
care vor fi la FITS. De asemenea, este agenda fizică pe care o propunem din
luna mai, și sperăm ca acestă campanie de vaccinare să ne dea siguranța unei
continuități a programului cu o treime, cu jumătate din capacitate, cu sala
plină. Sperăm să nu mai existe al patrulea val, ci numai cazuri care pot fi
tratate direct, iar dialogul dintre spectacolele noastre, activitatea
teatrului, să nu mai fie stânjenit în raportul pe care îl avem cu spectatorul
fizic. Așadar, vor fi spectacolele pe care le producem atât pentru Scena
Digitală, cât și fizic, apoi Festivalul, conferințele speciale pe care le vom
relua și în format fizic, spectacolele-lectură, toate premierele pe care le-am
gândit și nu sunt puține, 14 la număr, și activitatea asiduă pe care o vom
continua pentru Scena Digitală, care va răspunde nu numai publicului din Sibiu,
ci comunității românești, comunității Festivalului la nivel internațional.
R.: Cu toții așteptăm Festivalul Internațional de Teatru. Ce puteți să ne spuneți cu certitudine despre organizarea acestuia?
C.C.: Cu certitudine, festivalul va fi între
20 și 29 august. L-am mutat atunci ca să fim siguri că dimensiunea fizică nu va
mai fi perturbată, că toate spectacolele care vor fi în săli vor putea fi
retransmise către comunitățile, multiplexurile, sălile de cinema din toate
mall-urile din România, de structurile care se vor asocia cu noi, în așa fel
încât bogăția evenimentelor pe care le vom avea pe parcursul celor 10 zile la
Sibiu să poată să fie multiplicate, văzute în toată țara și în toată lumea. Va
fi zona hibridă în care vor fi spectacole live retransmise, dar și spectacole
prezentate în alte colțuri ale lumii, și special transmise la FITS, la care se
adaugă dimensiunea exclusiv online. Vor fi toate bisericile care, în edițiile
trecute, au fost pline de spectacole, vor fi spațiile outdoor care vor fi
mobilate, pornind de la Piața Mare la Piața Mică, la Huet, la Habermann,
ș.a.m.d.
Vor fi nume celebre, companii importante
(din Franța, Marea Britanie, Japonia, Germania, Austria, Israel, Statele Unite,
Italia, și bineînțeles spectacole din România), nume importante pe Aleea
Celebrităților, care va fi făcută fizic. Bineînțeles că vom face Bursa de
Spectacole, Therme Forum, Platforma Doctorală, în format fizic și online,
alături de secțiunea de film, Festivalul Școlilor, ateliere. Vom avea și
secțiunea de patrimoniu cu mari spectacole din lume pe care le vom difuza
gratuit, zona de expoziții, Programul de Voluntari, toate vor funcționa așa cum
au funcționat în anii normali.
R.: Există noutăți legate de noua casă a Teatrului Național „Radu Stanca”?
C.C.: Va fi gata în luna mai proiectul de
prefezabilitate. Sunt alocați de la Guvern la Primăria din Sibiu bani pentru
studiul de fezabilitate și pentru competiția soluției arhitecturale a noului
spațiu. Urmare a studiului de prefezabilitate va fi consultarea publică și apoi
această competiție atât de importantă. Sperăm la sprijinul în continuare al
structurii care a făcut proiectul de prefezabilitate, ARUP, în așa fel încât să
existe o continuitate, o siguranță, a profesioniștilor care vin și ni se
alătură în tot ce înseamnă această mare aventură vizionară de a construi la
Sibiu acest teatru nou, Centru de congrese și Institut de cercetare.
R.: Ce le transmiteți iubitorilor teatrului?
C.C.: Ei sunt publicul nostru, iubitorii de teatru, oamenii care au venit fizic și online la spectacolele noastre, sunt rațiunile noastre de a fi. Au fost milioane care ne-au căutat și ale căror bătăi de inimă ne-au dat putere să muncim de două-trei ori mai mult decât într-un an normal. Emoția lor, nevoia lor de frumos, dorința lor de a comunica cu noi, de a fi alături de noi, ne-au făcut să născocim proiecte ca Fotoliul cu povești și poezie, Actori.SB.Online - Daruri teatrale, Scena Digitală, Tradiții TO GO, iar toate spectacolele pe care le-am făcut și le facem pentru ei, gândindu-ne cum să născocim vise, lucruri frumoase, creații unice care să-i bucure. Este reconfortant să vezi cu câtă prietenie, cu câtă iubire, cu câtă frumusețe, ne înconjoară zilnic. Pentru ei creăm și suntem bucuroși că putem să răspundem cu creația noastră nevoilor de frumos, de dialog, de emoție. (A consemnat Viorica Maier)
Constantin Chiriac | director general TNRS
„Au fost milioane care ne-au căutat și ale căror bătăi de inimă ne-au dat putere să muncim de două-trei ori mai mult decât într-un an normal. Emoția lor, nevoia lor de frumos, dorința lor de a comunica cu noi, de a fi alături de noi, ne-au făcut să născocim proiecte ca „Fotoliul cu povești și poezie“, „Actori.SB.Online - Daruri teatrale“, „Scena Digitală“, „Tradiții TO GO“, iar toate spectacolele pe care le-am făcut și le facem pentru ei, gândindu-ne cum să născocim vise, lucruri frumoase, creații unice care să-i bucure. Este reconfortant să vezi cu câtă prietenie, cu câtă iubire, cu câtă frumusețe, ne înconjoară zilnic.“
Constantin Chiriac
Fără îndoială, despre activitatea, cariera și viața lui Constantin Chiriac se pot scrie cărți întregi. Actor de teatru și film și lider în domeniul cultural, Constantin Chiriac a studiat Actoria la București, obținând diplome în management cultural de la Agenția de Informații a SUA, de la Hull University din Marea Britanie, precum și de la Virginia Commonwealth University Richmond.
De-a lungul carierei sale a creat structuri de renume mondial, a generat nenumărate proiecte internaționale și a condus echipe de mare valoare. Este președinte al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, director general al Teatrului Național „Radu Stanca“ Sibiu și director al Bursei de Spectacole de la Sibiu. A jucat un rol decisiv în obținerea titlului Sibiu – Capitală Culturală Europeană 2007 și în reușita incontestabilă a proiectului. De asemenea, a fost membru al Comisiei de selecție și de monitorizare a orașelor candidate pentru titlul de Capitală Culturală Europeană (2009 – 2012).
Este profesor universitar la Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu și a primit titlul de Doctor Honoris Causa la Leeds Metropolitan University, Universitatea de Vest Timișoara, Academia de Studii Economice din Moldova, Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice Chișinău și de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu“ Iași, susținând cursuri și conferințe la universități din lumea întreagă. Munca sa a fost recunoscută prin nenumărate premii și distincții, printre care Premiul Aspen Institute pentru Contribuția la Patrimoniul Cultural Național în 2014 și Premiul Fundației Japonia și al Ministerului de Afaceri Externe din Japonia (2015). Este Ofițer al Ordinului Coroanei Belgiene (2011) și Ambasador Onorific al Turismului din 2014. De asemenea, a primit Ordinul Național „Pentru Merit“ în grad de Cavaler (2000) și Ordinul Meritul Cultural în grad de Ofițer, din partea Marelui Duce de Luxemburg (2017). În anul 2018 a primit Crucea Casei Regale a României pentru Teatrul Național „Radu Stanca“ Sibiu, Titlul de Cetățean de Onoare al Județului Sibiu și Titlul de Cetățean de Onoare al Municipiului Râmnicu Vâlcea. În 2019, Ministrul Culturii din Franța, dl. Franck Riester l-a decorat în grad de Cavaler al Ordinului Artelor și Literelor. Tot în anul 2019 a fost decorat de Guvernul Japonez cu „Ordinul Soarelui Răsare cu Raze Aurii“. În 2020 a fost decorat în grad de Cavaler al Ordinului Național al Legiunii de Onoare Franța, de către Ministerul pentru Europa și Afaceri Externe din Franța și a primit Distincția Culturală a Academiei Române.
Pe scenă
Constantin Chiriac a jucat în peste 40 de spectacole, colaborând cu regizori importanți cum ar fi Iulian Vișa, Andriy Zholdak, Mihai Măniuțiu, Silviu Purcărete și Kushida Kazuyoshi și a susținut one-man show-uri și recitaluri de poezie în peste 50 de țări. Printre cele mai cunoscute filme în care a jucat se numără Moromeții (regia Stere Gulea), Croaziera (regia Mircea Daneliuc) și Undeva la Palilula (regia Silviu Purcărete).