Deputatul
Christine Thellmann a răspuns pentru Monitorul de Mediaș
la o serie de întrebări pe teme îndelung dezbătute în
această perioadă, între care cele care privesc modificările Codului Fiscal sau
prețul
combustibililor.
Reporter: Care
este părerea dumneavoastră despre modificările Codului Fiscal?
Christine
Thellmann: În ceea ce privește
modificările Codului Fiscal, susțin menținerea
cotei unice și orice măsură
fiscală eficientă care să afecteze cât mai puțin
mediul de afaceri! Nu
consider impozitul progresiv, taxa de solidaritate sau suprataxarea companiilor
ca o soluție potrivită! Măsurile pe care
le vedem anunțate sunt rezultatul unor negocieri cu
partenerii de coaliție. PNL
intotdeauna și-a asumat clar sprijinul pentru
mediul de afaceri.
Reporter: Deci
nu considerați că, în situația
actuală, este nevoie de măsuri fiscale suplimentare...
Christine
Thellmann: Nu putem fi de acord cu sufocarea mediului de afaceri. În perioade
precum cea pe care o traversăm acum avem nevoie ca România să ofere un climat
fiscal care să atragă investițiile,
nu care să le gonească. Redresarea
economiei și creșterea
ulterioară se pot obține
numai dacă lăsăm economia
reală să se dezvolte. Efectele
negative ale unei Politici de fiscalitate excesivă are o serie
de consecințe: afectarea investițiilor,
creșterea prețurilor
produselor/serviciilor, tăieri
de salarii, închiderea unor
locuri de muncă. De aceea, tragem cât putem ca să impunem măsuri menite să
ajute companiile și oamenii, ca depășim această perioadă cu economia și
nivelul de trai cât mai puțin
afectate.
Reporter: Românii ar urma să beneficieze de o reducere
de 50 de bani pentru fiecare litru de benzină cu care alimentează de la pompă.
Am văzut că se pregătește o ordonanță de urgență în acest
sens.
Christine
Thellmann: Este o măsură la care se lucrează. Informațiile
care au fost făcute publice până acum au fost
elemente din viitoarea
ordonanță, iar
detaliile de profunzime și de
funcționare a mecanismului sunt în curs de
finalizare. Am încercat să prezentăm publicului
date din ordonanța la care lucrăm, ca o dovadă de transparență într-o chestiune
foarte importantă pentru toți
românii. Vom avea
al doilea cel mai mic preț din
Uniunea Europeană.
Reporter: Cum vor funcționa
de fapt lucrurile?
Christine
Thellmann: 25 de bani vor fi susținuți
de la bugetul de stat prin Ministerul de Finanțe,
iar 25 de bani vor fi susținuți
ca o cheltuială deductibilă de către operatori.
Este o situație fără
precedent, așa că nu ne putem raporta la o lege anterioară, trebuie să creăm acum, de la
zero, un cadru legal care trebuie să funcționeze
bine din prima zi. Trebuie să înțelegem
că guvernul
lucrează la foc
automat, cu experți din toate domeniile cheie. Sunt
necesare discuții detaliate cu toate părțile
implicate, analize de legalitate, proceduri de implementare, scenarii și
analize de risc. Înțelegem
bine urgența, dar lucrurile făcute bine au nevoie
de analiză. În trecut au mai fost date rapid ordonanțe
care au făcut mai mult rău decât bine și
tot românii au ajuns să plătească oalele
sparte. Suntem responsabili și
calculați în aceste probleme.
Reporter: Înțeleg
că ordonanța ar urma să se aplice în următoarele trei
luni...
Christine
Thellmann: Nu vindem oamenilor iluzii. O asemenea măsură se poate lua doar în
limitele permise de banii din buget și cu
un mecanism de aplicare sustenabil, care să nu creeze alte probleme. Noi nu creăm așteptări nerealiste,
ci căutăm soluții,
dar soluții reale, care se pot aplica și
pe măsură ce lucrăm la ele am comunicat ca să știe
și românii la ce să se aștepte.
Nu am mințit oamenii, ci am prezentat, cu
onestitate, ce a avut guvernul pe masa de lucru. În aplicarea măsurilor
solicitate, mizăm pe sprijinul companiilor petroliere. Fiind vorba despre o
perioadă dificilă și despre un
cadru legal care nu a mai existat, este nevoie de implicarea activă a tuturor
actorilor care fac parte din sistemul de comercializare, reglementare,
fiscalizare. Nu este o situație
care afectează doar România, prețul
carburanților a crescut galopant la nivel
global. Fiecare guvern încearcă să găsească soluțiile
cele mai bune. Nu vrem ca în România să se ajungă la limitarea
achiziției de carburant, ca în Ungaria.
Credem că perioada raționalizării consumului
face parte dintr-o epocă de mult apusă. Fiecare guvern din UE a promovat
măsurile care i-au fost permise de bugetul propriu.