Legea 9/2023 este un proiect de lege pregătit temeinic de PNL ce presupune simplificarea demersurilor administrative și a interacțiunii cetățeanului cu instituțiile publice, arată senatorul Nicolae Neagu, într-un comunicat.
„Proiectul PNL este o reușită majoră pe plan legislativ ce desființează dosarul cu șină și completează un pachet de legi concepute de Partidul Național Liberal. Prevederile legii se referă la reducerea birocrației și administrației publice.
Promulgată pe 4 ianuarie 2023, Legea
9/2023 este o victorie în folosul contribuabililor obținută de PNL prin votul
responsabil al aleșilor liberali.
În perioada 4 ianuarie 2023 – 4 iulie
2023, instituțiile publice au avut la dispoziție cele 180 de zile pentru a se
crea condițiile necesare aplicării acestei legi și a dezvoltării unei
interacțiuni cu cetățeanul cât mai simplă,rapidă și mai eficientă.
Principalele prevederi ale Legii 9/2023
sunt:
- Instituțiile publice nu mai pot
solicita cetățenilor obiecte de papetărie ori birotică respectiv dosarul cu
șină ce era prezent în aproape toate demersurile administrative;
- Instituțiile publice nu mai pot
solicita documente emise de alte instituții publice; În cazul în care vor fi
necesare copii: fotocopierea se face gratuit; Copia legalizată a fost
eliminată, astfel funcționarul este cel care va constata conformitatea copiei
cu originalul; copia după CI poate fi trimisă în format electronic, pe e-mail;
- Modelele tipizate de formulare sunt
publicate pe site-urile instituțiilor și pot fi descărcate;
- Instituțiile publice vor oferi și alte
posibilități de plată cum ar fi plata cu cardul.
Legea care elimină definitiv dosarul cu
șină aduce beneficii de ambele părți:
• Beneficiile cetățenilor: reducerea
timpului consumat și a banilor cheltuiți, transformarea interacțiunii cu
administrația publică într-un demers eficient și agreabil.
• Beneficiile instituțiilor publice:
eficientizarea proceselor, reducerea costurilor, corelarea cu standardele
aplicabile deja în Uniunea Europeană.
Alte măsuri liberale pentru
debirocratizare și digitalizare:
- Posibilitatea trimiterii de documente
online, semnate electronic (OUG 38/2020);
- Eliminarea solicitărilor de dovezi sau
certificări emise de alte instituții (Legea Interoperabilității 242/2022) și de
copii ale documentelor emise de alte instituții (Legea 267/2021, de modificare
a OUG 41/2016);
- Cazierul judiciar poate fi eliberat
online (Legea 3/2023);
- Digitalizarea serviciilor consulare
(Legea 818/2022);
- Evaluarea competențelor digitale ale
funcționarilor (Legea 396/2022).
Alte măsuri liberale pentru
îmbunătățirea interacțiunii cetățeanului cu statul:
- Adăugarea de noi servicii în portalul
Ghișeul.ro = nu doar achitarea de taxe și impozite, dar și accesare de servicii
publice);
- Crearea și dezvoltarea hub-ului MAI =
un portal ce conține multiple servicii publice ale MAI (este în continuă
dezvoltare);
- Crearea ROeiD = o singură identitate
digitală a cetățenilor pe toate platformele statului;
- Crearea PCUE (Punctul de Contact Unic
Electronic) = platformă prin care se transmit declarații ori cereri de servicii
publice.